Drie jaar na het drama met boekenketen Selexyz probeert moederbedrijf Scheltema het opnieuw: ze gaan het land weer in. De Amsterdamse boekhandel krijgt een plek in alle vestigingen van warenhuisketen Hudson’s Bay in Nederland.

De boekenverkoper gaat een op maat uitgekozen assortiment leveren dat op verschillende plekken in de winkels wordt aangeboden.

Scheltema en Hudson’s Bay zijn vanaf volgende maand letterlijk elkaars buren aan het Rokin in Amsterdam. Maar de samenwerking strekt zich ook uit tot de andere negen vestigingen die dit jaar de deuren openen, plus de warenhuizen die daarna nog op de planning staan.

“Het is fantastisch dat we onze filosofie en liefde voor boeken nu kunnen delen met klanten door heel Nederland”, aldus winkelmanager Gretske de Jong van Scheltema. Hoe de omzet precies wordt verdeeld, en wat de in 1853 opgerichte boekhandel financieel opschiet met de samenwerking, kon zij nog niet zeggen.

Hudson’s Bay

In augustus opent de eerste winkel aan het Amsterdamse Rokin. De lijst aan andere merken die een samenwerking aangaan is lang: onder andere HUGO, Tommy Hilfiger en Karl Lagerfeld, Europese merken als Hay en G-star maar ook opkomende namen. Bijvoorbeeld het Amsterdamse – maar internationaal befaamde – lingeriemerk Love Stories, Atelier de L’Armée en Vedder en Vedder. Opvallend is ook het concept LXR and Co dat iconische vintage tassen van labels als Louis Vuitton en Hermès verkoopt.

Hudson’s Bay wil de komende twee jaar in totaal twintig winkels openen in ons land.

In mei sloot het bedrijf al huurovereenkomsten met pandeigenaren in Amsterdam, Breda en Tilburg. In juli werden bovendien filialen aangekondigd in Amersfoort, Den Bosch, Den Haag, Enschede, Haarlem, Leiden en Zwolle; in september kwamen er huurovereenkomsten bij voor Amstelveen en Almere.

Hudson’s Bay gaat dus een belangrijke leemte in veel Nederlandse binnensteden opvullen. Maar hoe komt dat eruit te zien? Je leest het in dit artikel.

LEES OOK: Waarom Albert Heijn bang moet zijn voor Picnic – en Jumbo veel minder